Thursday, September 26, 2013

Helion Contest - How it works

This is going to be a post in Romanian because it's mainly relevant for the Romanian literary community.

In toamna anului trecut am participat la Concursul national de proza scurta SF organizat de Helion. In noiembrie s-au anuntat castigatorii. Povestirea mea, "O familie de sclipiciosi", a luat premiul II. Am primit un e-mail cu felicitari de la organizatori si, prin primavara, un telefon ca sa confirm adresa la care sa-mi trimita premiul. A trecut vara si nimic. Okay, nicio problema. Mai uita oamenii, sunt ocupati, se iau cu altele, etc. Nu ma grabeam, desi mi-ar fi placut sa tin in mana o dovada a faptului ca obtinusem premiul II.

Ieri, surpriza. Ma trezesc la posta cu un colet de 9 kg, continand 38 de carti si reviste, jumatate din suma de bani asociata premiului si o foaie de varsamant scrisa de mana pentru intreaga suma. Umm... Okay, accept si carti. Frumos ar fi fost sa-mi se comunice (prin telefon, e-mail, o notita in colet, un porumbel calator): "Vedeti, din cutare motiv nu va putem trimite toti banii, dar va trimitem carti in loc." Din nou, n-ar fi fost o problema. As fi inteles. Dar, si aici intervine un mare DAR...

...de unde stie cel care a trimis cartile ce citesc eu? Sa nu uitam ca aceste carti nu sunt un "cadou". Reprezinta contravaloarea unei sume de bani cu care eu as fi putut sa fac ce-mi trecea prin cap. Bine, probabil ca pana la urma tot pe carti s-ar fi dus, dar CE carti? Eu scriu SF si fantasy si se vede din postarile mele de pe blog si activatea de pe Goodreads ca tot cam asta prefer sa citesc. Cele mai multe din titlurile trimise au tangenta cu literatura SF si fantasy. Avand in vedere preocuparile mele, care credeti ca ar fi fost sansele sa am deja in biblioteca o mare parte dintre aceste carti? Destul de mari, zic eu. Okay, nu am chiar atat de multe si sunt cateva pe care chiar voiam sa le achizitionez, deci nici asta n-ar fi o catastrofa. Dar ce ma fac cu restul? Si ce legatura au cu SF-ul originile culturale revolutiei franceze, tragedia germanilor din 1914-1945, controversele legate de Paul Goma si biografia lui Robert de Niro?

Plus, de ce aveam nevoie de trei dintre titluri in dublu exemplar? Ca sa nu mai spun ca vreo cinci carti au cotoarele roase si sunt clar folosite, doua sunt mai batrane ca mine si doua mai aveau inca praf pe ele.

Si ca sa ma amarasca, sunt acolo si editii recente ale Revistei Helion, revista in care ar fi trebuit sa fie publicate textele premiate. Asa scria in prezentarea concursului si eu de aia am participat, nu pentru bani. Dar asta este problema mea.

Si am sa trec si peste faptul ca una dintre carti este "Calatorii in timp", o antologie care include unul din textele mele si pe care deja o am in triplu exemplar. Unii ar putea considera asta o insulta...

Nu, ceea ce m-a deranjat a fost faptul ca nu mi-a spus nimeni nimic. Sa ma fi avertizat ca le-au trimis macar, ca sa ma duc la posta cu masina si cu o sacosa rezistenta. E vorba de 9 kg! Daca soseau in timp ce eram plecata in concediu? Se intorceau cartile la Timisoara? Se intorceau. Asa, am ramas cu un teanc de carti cu care nu stiu ce sa fac.

In final, afacerea asta cu Helionul s-a dovedit a fi una paguboasa. Acum trebuie sa construiesc noi rafturi la biblioteca.

No comments: